top of page

לחם כוסמת ירוקה מונבטת ומותססת

עודכן: 14 בדצמ׳ 2020

נטול גלוטן, טבעוני ומלא בערכים תזונתיים מרשימים



הרעיון הזה של לחם העשוי מגרגרי כוסמת מסתובב באינטרנט כבר זמן מה וקיימים לגביו מתכונים בבלוגים שונים. המתכון שאני מציעה כאן לקוח מהאתר מזון-איזון של דר' אורי מאיר-צ'יזיק בתוספת התובנות שלי מהניסיון שצברתי בהכנתו, ומבחינתי הוא המנצח בין מה שניסיתי.


כששמעתי בפעם הראשונה על הרעיון של הלחם הזה הייתי סקפטית שה-'יציקה' הזאת שמתקבלת מכוסמת טחונה, ללא שום אמצעי התפחה, תצמיח לחם. עד שניסיתי. בסוף התהליך (הארוך אך הקל מאוד עבורכם!) מתקבלת כיכר לחם כבדה אך תפוחה. אין ללחם הזה ריח וטעם האופיינים לכוסמת, אבל טעמו וריחו שונים מלחמי הדגנים שכולנו מכירים. אני מכינה אותו מדי פעם כגיוון ללחמים האחרים והוא באמת טעים לי. יחד עם זאת, אני מודה בכנות - בגט טרי עם חמאה הוא יותר טעים, אבל הבריאות האצורה בלחם הזה וטעמו הטוב בז'אנר הבריאותי שווים את הפער. אני ממליצה מאוד להתנסות איתו ולהחליט לעצמכם האם אתם מתחברים אליו.


הכנתו של הלחם הזה אורכת כ- 48 שעות, אבל אל חשש - הזמן הזה מושקע בעיקר בתהליכי המתנה, לא במשהו אקטיבי שעליכם לעשות. אתם רק צריכים ליזום את התהליכים שהכוסמת עוברת בהשרייה, הנבטה, טחינה ותסיסה. את העבודה הקשה הכוסמת עושה בעצמה.


במתכון הזה משתמשים בכוסמת ירוקה, לא קלויה, כי הקלויה לא תנבט, כמובן. הכוסמת הירוקה היא אורחת רצויה מאוד במטבח שלי וכבר כתבתי על תכונותיה ומעלותיה התזונתיות הרבות בהרחבה במתכון לתבשיל פרגיות עם כוסמת בסיר אחד.


נסו ואל תשכחו לשתף בחוויות בהערות בתחתית הדף :)


לחם כוסמת ירוקה מונבטת ומותססת


תבנית אינגליש בגודל 12x31 ס"מ (מידות חלקה העליון של התבנית). לא תבנית אינגליש חד פעמית (היא קטנה מדי)


הערה חשובה - תהליך ההשריה, ההנבטה והתסיסה לוקח כ- 48 שעות, יש לקחת את הזמן הזה בחשבון כשמתכננים את האפייה.


מצטיידים ב -

  • 500 גרם כוסמת ירוקה (לא קלויה!)

  • 1 כוס מים

  • 1 כפית מלח

  • 50 גרם שקדים טבעיים עם הקליפה (לא קלויים!)


מפשילים שרוולים –

  • שוטפים את הכוסמת היטב במסננת תחת מים זורמים ומניחים בקערה בינונית. מכסים במים בנדיבות ומשרים לכמה שעות (לפחות שעתיים, אבל אפשר גם יותר, 4-5 שעות).

  • בתום ההשריה, מסננים ושוטפים את הכוסמת ומניחים אותה במסננת גדולה. הכוסמת לא חייבת להיות מונחת בשכבה אחת, אבל רצוי שלא תהיה צפופה מאוד בשכבה עבה. שמים את המסננת מעל קערה כשהתחתיתה לא נוגעת בתחתית הקערה, מכסים במגבת לחה ומניחים בצד במקום לא קר להנבטה. זה קורה תוך 12-24 שעות, תלוי בטריות הכוסמת שלכם ובחום הסביבה - הגרגרים מצמיחים 'זנבון' קטן. יתכן ולא כל הגרגרים ינבטו, זה בסדר. אם אחרי 24 שעות לא נבט, ממשיכים במתכון עם מה שיש.

הדגשים להנבטה:

- כדאי מדי פעם במהלך הזמן לשטוף את הגרגרים ולערבבם במסננת תחת מים זורמים.

- כיסוי המסננת הוא חשוב, כי ההנבטה קורית מהר יותר בחושך.

  • בתום ההנבטה, שוטפים את הכוסמת ומעבירים לבלנדר. מוסיפים את השקדים, המים והמלח וטוחנים היטב לעיסה חלקה ככל הניתן.

  • מרפדים את התבנית בנייר אפייה ושופכים את העיסה לתבנית. העיסה אמורה להגיע למכסימום חצי מגובה התבנית, לא יותר! היא תופחת מאוד, אם התבנית תהיה מלאה יותר, העיסה תגלוש.

  • מכסים את התבנית במגבת לחה ומעמידים במקום לא קר לתסיסה. רצוי להניח את התבנית על מגבת מקופלת כדי למנוע מגע עם השיש הקר, או לחילופין להניח אותה בתנור אפייה כבוי. בקיצור, תתייחסו אליה כמו לתבנית של בצק שמרים בהתפחה.

  • ממתינים כ- 12-24 שעות, תלוי בחום הסביבה. העיסה אמורה לתפוח עד לגובה התבנית בערך.

  • בתום התסיסה מדליקים את התנור ל- 170 מעלות תוכנית טורבו.

  • מכניסים את התבנית בעדינות לתנור החם (כשמזיזים את התבנית, חשוב לעשות זאת באיטיות ועדינות כדי לא להפיל את התפיחה).

  • אופים כ- 55-60 דקות. הלחם לא תופח באפייה מעבר למה שתפח בתבנית ולא משחים מאוד. קרומו הופך לקשיח והוא מחזיר צליל עמום כשמקישים עליו.

  • מוציאים את הלחם מהתבנית בעזרת נייר האפייה לאחר שהתקרר.


1,498 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page