top of page

סלט צנונית בשמנת חמוצה

עודכן: 9 בדצמ׳ 2021

אפילו ילד סרבן לא יעמוד בפני הטריק הזה לחבב עליו ירקות לא פופולריים! :)




באמצע שנות התשעים, כשהילדים היו קטנים, עברנו לגור בבית צמוד קרקע. ברשימה האינסופית תחת הכותרת 'אז איזה עוד חלום נפיל על הבית החדש?' היה סעיף שדווקא הצלחנו ליישם - ייעדנו פיסת אדמה לשעשועי גינון עם הילדים.


הימים היו ימי תחילת אביב ובאחד הביקורים הנלהבים (מיני רבים) במשתלה, נחו עיניי על מעמד עם שקיות צבעוניות של זרעי ירקות. מה לא היה שם? עגבניה, מלפפון, בצל לבן, בצל ירוק, כרוב, כרובית, קישוא, גזר, סלרי, פטרוזיליה, שמיר, ועוד ועוד ועוד, מגוון עצום של תמונות צבעוניות של ירקות מושלמים ומאושרים המצפים להיכנס לסלט או לסיר שלנו. בין כל האפשרויות ידי נשלחה דווקא לשקית הצנוניות. הרי אף פעם אי אפשר לדעת באיזה רגע בלתי צפוי זכרונות הילדות יזיזו לנו את היד.


ההתלהבות בבית הייתה גדולה - עם הילדים עדרנו את האדמה בחלקה המיועדת, זרענו והשקינו. וחיכינו. כל בוקר הילדים בדקו את החלקה, עקבו אחרי כל עלעל. הסתבר שהבחירה הייתה טובה – הצנונית היא ירק קל ומהיר לגידול, כל מה שהיא צריכה זה שמש והשקיה. תוך כמה ימים הזרעים נבטו והציצו מהאדמה. בעוד שבוע-שבועיים העלים גדלו והתרבו, וכעבור עוד כמה שבועות אפשר היה להוציא מהאדמה צנוניות תפוחות ופריכות, ורודות בחוץ וצחורות בפנים.

הילדים, שעד אז לא ראו בצנונית אופציה למאכל, התלהבו מאחריותם והצלחתם לספק מזון לשולחן האוכל. ילדיי העירוניים הוקסמו מזה שגידלו ירק מאפס עד השלב בו שלפו אותו עסיסי מהאדמה ובסוף מצאו אותו בסלט בצלחת שלהם. הם חיפשו את חתיכות הצנונית בסלט בין הירקות האחרים ואכלו אותן ראשונות.

בקיצור, יש תקווה לילדים סרבנים - תנו להם לגדל חלק מהאוכל שלהם. גם אם בסופו של דבר לא יסכימו לאכול את התוצרת, לפחות יהנו מהתהליך ויראו איך המזון מגיע לצלחת. בתכלס, אמנם גינה זה נחמד, אבל ירקות גדלים מצוין גם במיכל או אדנית בשמש מלאה.

ולמה צנונית? הצנונית עבורי היא זיכרון ילדות - אחד הסלטים הפשוטים והנפוצים בילדותי הרחוקה בתחילת האביב, כשנגמר החורף המושלג ודל הירק והחלו להופיע ירקות טריים ראשונים בשווקים - היה צנוניות בשמיר, בצל ירוק ושמנת חמוצה. ליד הסלט - לחם כפרי טוב מרוח בשכבה לא דיאטתית של חמאה צהובה. כמה פשוט ככה טעים.


סלט צנוניות בשמיר ושמנת חמוצה


3-4 מנות קטנות


מצטיידים ב –

  • 15 צנוניות קטנות, צחורות וקריספיות

  • גבעול בצל ירוק בינוני

  • עלים מ-5 גבעולי שמיר

  • מלח דק

  • 2-3 כפות גדושות שמנת חמוצה


מפשילים שרוולים –

  • שוטפים את הצנוניות, מסירים את הקצוות וחותכים לחתיכות לא דקות לתוך קערה קטנה.

  • שוטפים את הבצל הירוק, חותכים לעיגולים ומוסיפים לקערה.

  • שוטפים את השמיר, קוצצים קטן (רק את העלים) ומוסיפים לקערה.

  • מתבלים במלח, מערבבים, טועמים ומתקנים תיבול

  • מוסיפים את השמנת ומערבבים. הצנונית אמורה להיות עטופה בשמנת בנדיבות.

207 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page