top of page

עוגיות עבאדי ביתיות של שלומי מבצק בירה ושמן זית

הנשנוש המושלם! זהירות, זה ממכר... :)



עוגיות עבאדי הן מהנישנושים הכי ממכרים שאני מכירה, למשל לצד כוס בירה צוננת (אבל כמובן לא רק) - טעמן טעם שומשום קלוי מרוכז ומרקמן פריך ויחד עם זאת מעט אוורירי בזכות השימוש במתפיח כלשהו.


בבתים שאין בהם מתכון משפחתי מדורי דורות (כמו אצלנו למשל), לרוב לא חושבים על לאפות את העוגיות האלה בבית, כי איכשהו התרגלנו לקנות אותן. אז זהו, שלא. הכנת המתכון הזה פשוטה ומהירה הודות לשימוש בבירה שמשמשת גם כמתפיחה (במקום שמרים או אבקת אפייה) וגם כמעשירת טעם. כיוון שבשנים האחרונות אני ממעיטה מאוד במוצרים מעובדים ומשתדלת להכין את כל התפריט שלנו בעצמי ממוצרי יסוד, גיליתי שזהו אחד המתכונים הפשוטים ביותר לאפייה ביתית. אין בו נקודות תורפה או התחכמויות - מערבבים בקערה אחת, מעצבים לכעכים קטנים ואופים. בהוראות ההכנה נתתי מספרים מדויקים כדי שהגודל יהיה אחיד, וכך גם האפייה.


כמי שאינה נמנית על העדה הנכונה, את המתכון המשפחתי קיבלתי משלומי, קולגה מהעבר שלי בהייטק. המתכון המקורי, שעדיין בשימוש ע"י חלק ממשפחתו, מכיל שמרים ודורש התפחה, לכן לאורך הזמן שלומי עשה בו קיצורי דרך לאפקט האווריריות - בהתחלה החליף את השמרים באבקת אפייה ובשלב מסוים גם החליף את המים שבמתכון בבירה. לבירה שני תפקידים כאן - טעמה מוסיף מאוד לטעם העוגיות ותכולת הגז בה מייתרת את השימוש במתפיח כלשהו. ביקשתי את המתכון משלומי ונעניתי ברצון, עשיתי בו מעט שינויים והתוצאה הנה היא לפניכם.


אז בפעם הבאה כשאתם מארחים לבירה או סתם בא לכם להכין קופסת נשנושים שתשלפו בשעת הצורך, תזכרו את המתכון הזה.

ואני שוב מזהירה - זה ממכר... :)


עוגיות עבאדי ביתיות של שלומי מבצק בירה ושמן זית


מתקבלות 60 עוגיות. אפשר להכין חצי כמות או להכפיל כמויות.


מצטיידים ב -

  • 500 גרם קמח רגיל

  • 2 כפיות מחוקות מלח

  • 120 גרם שומשום (אפשר רק לבן רגיל או מלא, אפשר לגוון עם שחור, אפשר גם לשלב קצח או פרג לא טחון - זה טעים אבל משנה את הטעם המקורי של העוגיה)

  • 200 גרם שמן זית (אפשר גם שמן אחר אם רוצים)

  • 240 גרם בירה בהירה


מפשילים שרוולים -

  • מדליקים את התנור ל- 190 מעלות בתוכנית טורבו. מכינים 2 תבניות תנור רחבות מרופדות בנייר אפייה.

  • מניחים בקערה בינונית את החומרים היבשים (הקמח, המלח והשומשום) ומערבבים אותם לפיזור אחיד. עושים גומה במרכז ושופכים לתוכה את השמן והבירה. מערבבים במרכז עם מרית תוך שאוספים כל פעם עוד מעט קמח מצידי הגומה לתוך המרכיבים הרטובים, עד שכל הקמח נטמע. ממשיכים לאסוף את המסה ביד בעוד כמה תנועות לישה עד שנוצר בצק רך וגמיש, לא דביק בכלל ונוח לעבודה. אין צורך ללוש יותר מכך.

  • מחלקים את הבצק ל-5 חלקים שווים (לתוצאה אחידה אפשר לשקול, כל חלק כ- 215 גרם). כל חמישית בצק מחלקים ל-2 ושוב ל-2. מכל חלק קטן מהארבעה שהתקבלו יוצרים 'נקניק' באורך כ-30 ס"מ ע"י גילגולו בכפות הידיים על משטח עבודה לא מקומח. חותכים את הנקניק ל-3 מקטעים שווים ובכל מקטע סוגרים בלחיצה עדינה את הקצוות ליצירת מעגל. מניחים אותו על התבנית שהכנו (הכמות במתכון מספיקה לשתי תבניות תנור).

  • מכינים כך את כל העוגיות עם יתר הבצק. מניחים את העוגיות במרווחים קטנים, הן תופחות מעט.

  • אופים בתנור החם 25-30 דקות, עד שהעוגיות מזהיבות יפה ומתייצבות. אפשר לאפות את שתי התבניות ביחד (התנור על תוכנית טורבו) או אחת-אחת, לבחירתכם.

  • מצננים לגמרי ושומרים בקופסה אטומה.

פינת הפרקטיקה:

  • אפשר להוסיף לעוגיות האלה מגוון תיבולים על פי העדפותיכם - למשל אבקת כמון, פפריקה מתוקה או חריפה, צ'ילי חריף גרוס, אבקת זעתר וכד'. מוסיפים ככפית מהתבלין בשלב החומרים היבשים בקערה (את התבלינים החריפים הוסיפו בכמות לטעמכם). כמו כן, כאמור ברשימת הרכיבים, אפשר לגוון גם בסוג הזרעונים שמוסיפים לבצק.

2,647 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page